The protagonists of the Carnival in Comelico Superiore Valley (BL) is the mask of Matazin that represents the Herald and the Beauty. It represents health and abundance. His suit is richly decorated ant it's very elegant. The characteristic head covering is made of a velvet high cylinder of bright color covered with numerous pearls and jewels. Its weight is high and it entails a remarkable commitment for the person that is wearing it. The Matazin in fact cannot stay still and is obliged to constantly jig and dance. The most significant moment of the dance is the jump, the higher and the more elegant the more of a good omen. The Matazin is a symbol of the sacred and it must be used carefully. Its use outside the Carnival is of a bad omen , a fate challenge. The Matazera is the exact opposite of Matazin: it is the Herald but the Ugliness. The clothing is is similar but realized with poor quality materials. The head covering is decorated with nuts, chestnut and peanuts. The precious decorations are replaced with potatoes, chestnuts and buttons necklaces. The Mask reminds of Death , the Old Lady, the Witch.
I DERVISCI DEL COMELICO
La protagonista del Carnevale di Comelico Superiore (BL) è la maschera di Matazin che rappresenta l'Annunciatore e il Bello ed è augurio di salute e abbondanza. Il suo abito è riccamente decorato e molto elegante. Il caratteristico copricapo è costituito da un cilindro in velluto di colore intenso decorato con numerose file di perle e monili. Il peso del copricapo è elevato e comporta un notevole impegno a chi lo indossa. Il Matazin infatti non deve mai rimanere fermo ma è obbligato a saltellare e danzare continuamente. Il momento più significativo della danza è il salto che tanto più è alto ed elegante tanto più è di buon auspicio. Il Matazin è simbolo del sacro e infatti viene usato in modo ristretto. Al di fuori dell'ambito carnevalesco è di cattivo augurio, una sfida al destino.
La Matazera è all'opposto Annunciatore ma Brutto. L'abbigliamento è simile ma realizzato con materiali scadenti. Il copricapo è decorato con noci, maccheroncini, arachidi. Gli ornamenti preziosi sono sostituiti da collane di patate, castagne, bottoni. Vi è un richiamo all'iconografia della Morte, la Vecchia Signora oppure la Strega.
Nessun commento:
Posta un commento
Nota. Solo i membri di questo blog possono postare un commento.